Od kilkunastu miesięcy na rynku nieruchomości trwa prawdziwy boom. Wśród respondentów, którzy wzięli udział w badaniu „Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania” 55 proc. zamierza w najbliższym czasie kupić mieszkanie, a 51 proc. dokonało takiego zakupu w roku poprzedzającym badanie. Najnowszy raport firmy Gemius SA pokazuje, co wpływa na decyzje internautów kupujących mieszkanie.
Czynniki decydujące o wyborze mieszkania Liczba inwestycji mieszkaniowych dokonywanych lub planowanych przez respondentów na rynku pierwotnym i wtórnym jest podobna. Jeżeli internauci decydują się na zakup nowego „M”, w większości przypadków (43 proc.) są to mieszkania kupowane u firm deweloperskich. Stosunkowo małym powodzeniem cieszą się Towarzystwa Budownictwa Społecznego (6 proc. wskazań). Być może wynika to z małej ilości budowanych w ten sposób mieszkań lub faktu, że zakupione mieszkanie nigdy nie stanie się własnością nabywcy?
Cena mieszkania i jego metraż są podstawowymi czynnikami, które wpływają na podjęcie decyzji o kupnie własnego lokum. Warto podkreślić, że akceptowana wysokość ceny jednego metra kwadratowego mieszkania ma związek zarówno z jego odległością od centrum miasta, jak i z samym miastem, którego inwestycja dotyczy. Oprócz ceny i wielkości, najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze mieszkania okazała się być lokalizacja, wskazywana przez 73 proc. badanych. Na kolejnych miejscach, jeśli chodzi o częstość wymieniania, znalazły się: rozkład mieszkania (48 proc.), koszty użytkowania mieszkania w przyszłości (41 proc.), dodatkowe elementy: garaż, piwnica, balkon (25 proc.) oraz bezpieczeństwo inwestycji (22 proc.). Respondenci planujący nabycie mieszkania lub ci, którzy zakupu takiego dokonali w ciągu ostatniego roku, informacji z dziedziny rynku nieruchomości najczęściej szukają w internecie (76 proc.) - na stronach tematycznych, serwisach ogłoszeniowych, stronach deweloperów, spółdzielni mieszkaniowych i banków. Mniejszą popularnością wśród osób poszukujących informacji przy kupnie mieszkania cieszy się prasa (59 proc.) oraz agencje nieruchomości (43 proc.).